Leesonderwijs

Dit start bij de kleuters. Met eenvoudige leesoefeningen wordt een start gemaakt wanneer kinderen eraan toe zijn. Aan het eind van groep twee is het streven dat de kinderen ongeveer 15 letters kennen. Het fonemisch bewustzijn zoals een woord kunnen hakken en plakken is belangrijk.

In groep 3 staat de start van het technisch leesonderwijs centraal vanuit intrinsieke motivatie. Als kinderen leren lezen vanuit eigen interesses, zullen zij uiteindelijk ook gemotiveerder en dus beter gaan begrijpend lezen.

Het woordenschatonderwijs en taalbegrip is van groot belang voor het goed begrijpend lezen. In de boekenclubs van de school staat leesmotivatie en leesbeleving centraal. De insteek is het verbeteren van de leesmotivatie, omdat gemotiveerde lezers meer lezen waardoor hun leesvaardigheid en hun leesbegrip verbetert.