Leerlingzorg

Goed onderwijs is van grote invloed op de kansen van leerlingen in de samenleving. Juist daarom is het belangrijk dat de juiste zorg binnen het onderwijs aan de juiste leerling wordt gegeven. Leerlingen zijn verschillend en hebben verschillende mogelijkheden. Ook wanneer het onderwijs op orde is, zijn er leerlingen die extra zorg hard nodig hebben, want ‘…..je moet het onderwijs aanpassen aan de leerling en niet de leerling aan het onderwijs…..’. We spreken dan over passend onderwijs.

Wij noemen de zorg in de klas de basiszorg. De leerkrachten realiseren de zorg voor alle leerlingen binnen de groep (verlengde instructie, de gemiddelde groep, de (zeer) goede leerlingen, de meer begaafde kinderen en de kinderen met speciale onderwijsbehoeften).

De zorg is aangepast aan het niveau van de leerling. De leerkracht zorgt ook hier voor passend onderwijsaanbod. De toetsen worden afgenomen, resultaten geregistreerd en ontwikkelingen gevolgd. De leerkracht voert de groepsplannen en handelingsplannen uit binnen de groep. De Interne Begeleider (I.B-er) begeleidt hierin de groepsleerkrachten. Op deze wijze kunnen wij de niveauverschillen tussen kinderen hanteren en goede begeleiding geven.