Voortgezet onderwijs

Na groep 8 gaat uw kind naar een middelbare school voor voortgezet onderwijs (VO).

Ouders en leerlingen krijgen in februari in groep 8 het definitieve VO-advies (basisschooladvies) te horen. Bij het bepalen van het definitieve schoolverlatersadvies wordt rekening gehouden met de volgende zaken;
• IEP LOVS gegevens • Prestaties in de groep (methode gebonden toetsen)
• Uitslag van de groep 7 IEP toets
• Zelfstandigheid van kinderen
• Werkhouding/ werktempo in de klas
• Huiswerkgedrag
• Samenwerking
• Concentratie
• Zelfvertrouwen
• KiVa

Met dit definitieve advies kunt u uw kind zelf aanmelden op een nieuwe school. Via de gemeente ontvangt u een uitgebreide brochure over het V.O. De school bereidt uw kind terdege voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. In november wordt een informatieavond op de Emmaus georganiseerd waar meerdere middelbare scholen uit de omgeving aan meewerken. Ook krijgt u uitgebreide toelichting bij het advies. In de maand februari maken alle leerlingen van groep 8 de IEP Doorstroomtoets voor Primair Onderwijs. De doorstroomtoets bestaat uit drie onderdelen: rekenen, lezen en taalverzorging.